Utstillinger

Velkommen til utstillingen “Stavernkunst” med Laila Leknes og Sigrun Steintorsdottir, 02. oktober – 24. oktober

Vi ønsker alle hjertelig velkommen til utstillingen “Stavernkunst” som åpner kl. 13.00 Lørdag 02.oktober i Kunstsalen i Lørenskoghus. Velkommen til åpning!

Utstillingen vil inneholde keramiske verker av Laila Leknes og tekstiler av Sigrun Steintorsdottir. Det vil også bli innslag av foto og mixed media.

Keramikk kunst av Laila Leknes
Tekstil kunst av Sigrun Steintorsdottir.

Laila Irene Leknes Årneshaugen er født 29. desember 1939 i Namdalseid og er en norsk keramiker. Hun har sin utdannelse fra Trondheim Kunstskole og Statens Kunst- og Håndverksskole samt arkitektstudium ved NTH.

Leknes har arbeidet som keramiker i Trondheim i tyve år. Hun flyttet til Stavern i 1988, hvor hun driver Galleri Laila med utsalg av keramikk samt kurs.

Hun har flere store bestillingsverk og utsmykninger,

Sigrún Steintórsdóttir er født i Reykjavik.
Hennes oppvekst og bakgrunn fra sagaøya i nordatlanteren har satt sitt preg på tekstilarbeidene. Ville isbreer, glødende lavamasser, varme kilder, og mektige fossefall er tydelige inspirasjonskilder. Nærhet til naturen er viktig for Sigrún Steintórsdóttir. Islandsk natur er full av kontraster, noe vi ser i hennes arbeider. Samtidlig er hun sterkt internasjonalt påvirket, som en følge av studiereiser i en rekke europeiske land, Afrika, U.S.A.
Hun kombinerer tradisjoner med eget behov for å utvide rammene for dem. Når det gjelder materialer benytter hun ullgarn, islandsk ull, ufarget og farget jute, skinn, silke og kobbertråd.
Etter endt utdannelse og en rekke studiereiser i Europa debuterte Sigrún i Larvik Kunstforening i 1979.