Utstillinger

Velkommen til utstillingen “Stavernkunst” med Laila Leknes og Sigrun Steintorsdottir, 02. oktober – 24. oktober

Vi ønsker alle hjertelig velkommen til utstillingen “Stavernkunst” som åpner kl. 13.00 Lørdag 02.oktober i Kunstsalen i Lørenskoghus. Velkommen til åpning!

Utstillingen vil inneholde keramiske verker av Laila Leknes og tekstiler av Sigrun Steintorsdottir. Det vil også bli innslag av foto og mixed media.

Keramikk kunst av Laila Leknes
Tekstil kunst av Sigrun Steintorsdottir.

Laila Leknes er født 29. desember 1939 i Namdalseid og er en norsk keramiker. Hun har sin utdannelse fra Trondheim Kunstskole og Statens Kunst- og Håndverksskole samt arkitektstudium ved NTH.

Leknes har arbeidet som keramiker i Trondheim i tyve år. Hun flyttet til Stavern i 1988, hvor hun driver Galleri Laila med utsalg av keramikk samt kurs.

Utdannelse

1958 til 1963 Kunstskolen i Trondheim Tegning/ skulptur/keramikk

Hospitert ved SKHS Skulptur –Lærer Per Ung-   1965

Hospitert  ved NTH Arkitektlinjen –    1966

Etablerte keramisk verksted i Trondheim 1968 (KeramikkLoftet)

Hospiterte ved SKHS  Keramikk 1985/ 1986

Stipend:

Trondheim Kommune Kulturstipend

Studiereise til Sveits 1974

Felles utstillinger:

Galleri Jane Steinkjer – Basarhallen i Oslo  -1978 Trondheim Brukskunstforening 1974

Bodø Kunstforening 1975

Namdalseid Kunstforening1987- Oppdal Kunstforening1989 – Sunndalsøra Husflidens >Kulturdager1982

Odda Kunstforening1986- Tyssedal Kunstforening 1992- Strømstad Kommune Sverige1994

Hotell Wassilioff i Stavern1989 – Vinje Veikro Åmot i Vinje- Seljord Sommerutstilling2001

Belo Horizonte Brasil  2001   Bø Kunstforening i Telemark 2002- Galleri Gullbring Telemark 2003    Krutthuset i Stavern2004

Palazzo Tagliaferro/kulturhus i    Andora. vennskapsby med Larvik.Regi Associozone Amusando  ITALY.

Separate utstillinger:

Galleri Bodil i Kristiansund 1974   Bandak Hotell Dalen i Telemark 1986  – Namdalseid Kunstforening 19 86  – Galleri Laila i Trondheim 1987

Hammerfest Kunstforening 1987 –

Flere studiereiser:

Russland England Hellas  Spania Italia og Brasil og Chile.

Æresoppdrag:

Utsendt fra Larvik kommune som representant til Kongens slottshage og jubileum som regents par i 25 år.

Sigrún Steintórsdóttir er født i Reykjavik.
Hennes oppvekst og bakgrunn fra sagaøya i nordatlanteren har satt sitt preg på tekstilarbeidene. Ville isbreer, glødende lavamasser, varme kilder, og mektige fossefall er tydelige inspirasjonskilder. Nærhet til naturen er viktig for Sigrún Steintórsdóttir. Islandsk natur er full av kontraster, noe vi ser i hennes arbeider. Samtidlig er hun sterkt internasjonalt påvirket, som en følge av studiereiser i en rekke europeiske land, Afrika, U.S.A.
Hun kombinerer tradisjoner med eget behov for å utvide rammene for dem. Når det gjelder materialer benytter hun ullgarn, islandsk ull, ufarget og farget jute, skinn, silke og kobbertråd.
Etter endt utdannelse og en rekke studiereiser i Europa debuterte Sigrún i Larvik Kunstforening i 1979.