Utstillinger

Dona Gashi stiller ut 7. – 22. januar 2023

Vi har gleden av å presentere Dona Gashi som vår første utstiller i 2023. Lørdag 7. januar kl. 13.00 åpner vi dørene for utstillingen Loris av Dona Gashi. Velkommen til Kunstsalen i Lørenskog Hus.

Dona Gashi er billedkunstner, fotograf, pedagog og samfunnsdebattant med base i Oslo. Hun har jobbet i et bredt med både illustrasjon, foto, tegning, maleri og som prosjektleder. Hun er også samfunnsdebattant og opptatt av temaer som utdanning, fremtidens arbeidsmarked og kreativitet.

Om utstillingen:
Jeg sitter på stuegulvet med min tre år gamle nevø og leker med Lego. Jeg ser på Loris som målrettet bygger kloss på kloss og legger merke til at jeg selv konstant nøler. Jeg er usikker og vil ikke gjøre noe som ikke er fornuftig, uten en plan, noe unyttig. Loris på sin side er fortsatt for liten til å ha blitt påvirket av en voksenverden der lek er ansett som unyttig og meningsløst. Men jeg nølende bygger røde og grønne kvadrater, bygger Loris høye fargerike konstellasjoner av klosser som stikker ut i alle kanter. «Det er en dyrehage!» roper han stolt.

Jeg har tegnet figurative tegninger hele min karriere. Pennen tillater meg å være presis og svart/hvit uttrykker seriøsitet. I enhver voksen finner man det barnet de en gang var, men med tiden blir dette barnets egenhet dekket til, lag for lag, av sosiale normer og krav om å være et produktivt medlem av samfunnet. Denne utstillingen, inspirert av min nevø Loris, er et gjensyn med mitt indre barn, fri for krav om nyttighet og full av spontanitet og lekenhet.