Utstillinger

Hjertelig velkommen til Romeriksutstillingen 2022 i kunstsalen Lørenskog Hus

Offisiell åpning

LØRDAG 22. OKTOBER KL 13.00

Åpningstider i perioden 22.oktober til og med 6.november:
Onsdag – søndag kl 11 – 15

I år er det den 49. Romeriksutstilling i ubrutt linje siden oppstarten i 1973. Vi ser fram til å kunne feire 50 år i 2023! Romeriksutstillingen er godt etablert med åpen deltakelse og juryering av alle bidrag direkte. Andre utstillere velger i hovedsak kunstverk ut fra innsendte bilder pr. e-post. Det er kanskje ikke så rart at vi har deltakelse fra Halden til Trondheim!

I fjor var interessen så stor, at det ble utfordrende mht. juryering og administrasjon. Vi reduserte derfor antall bidrag til 2 pr person. Juryeringen skjer anonymt ved at juryen kun ser produktet uten å vite utøverens navn og bakgrunn. Etablerte kunstnere og amatører deltar dermed på like vilkår. Mangfold og kvalitet har vært viktige stikkord for juryen. Vi har mottatt 368 bidrag fra 182 bidragsytere. Det vitner om stor skaperglede og ønske om å uttrykke seg. 109 kunstverk utført av 78 kunstnere er valgt av juryen ut fra en helhetlig vurdering av hva som gir en kvalitetsmessig god og variert utstilling. Romeriksutstillingen 2022 består av kunstverk i alle de forhåndsvalgte kategoriene: Maleri, grafikk, foto, tegning, tekstil, skulptur, DGA (Digital Grapihic Artwork) og annet/blandede teknikker.

For 4 år på rad har Ullensaker kunstforening hovedansvaret for Romeriksutstillingen, med Nes og Lørenskog kunstforeninger som gode samarbeidspartnere. Utstillingen vises i sin helhet i Galleri Jessheim, deretter deles den i to delutstillinger som presenteres i henholdsvis Nes kulturhus (N) og Kunstsalen Lørenskog hus (L). Med tre visningssteder vil utstillingen nå ut til et bredt publikum.

Romeriksutstillingen er blitt et stort og arbeidskrevende prosjekt. Uten økonomisk støtte fra Ullensaker kulturråd, Nes kommune og Lørenskog kommune hadde den ikke latt seg gjennomføre. Det samme gjelder den omfattende dugnadsinnsatsen fra medlemmene i de 3 kunstforeningene i arbeidet som kreves for å gjennomføre utstillingen. Vi retter en stor takk til alle: Kunstnerne, juryen, alle de frivillige som har nedlagt mange dugnadstimer og til våre samarbeidspartnere for økonomisk støtte.

UTSTILLINGENE VIL I ÅR VÆRE:

1. oktober – 16. oktober 2022 Galleri Jessheim

22. oktober – 6. november 2022 Kunstsalen Lørenskog hus

22. oktober – 5. november 2022 Nes kulturhus

Romeriksutstillingen har alltid nådd et stort publikum. Vi anser utstillingen som et av høstens høydepunkter blant kunstbegivenhetene på Østlandet. I 2023 blir det feiring av 50 år med utstillinger. Vi ser fram til å starte planleggingen av en jubileumsfeiring.

Vi håper Romeriksutstillingen i 2022 også denne gangen vil begeistre, glede, provosere – og inspirere til undring og refleksjoner. I tillegg muligheten til å kjøpe kunst.

Ullensaker kunstforening Lørenskog kunstforening Nes kunstforening

Last ned katalog: https://drive.google.com/drive/u/2/folders/1nBuI1ZDlI27FsxaVqH5IEyift-08AS9e